среда, 27 августа 2008 г.

Джон Перри (John Perry)

Джон Перрі (John Perry)

Організоване ухилення — це мистецтво витягання користі з цієї шкідливої звички. Головна ідея полягає в тому, що ухилятися не означає нічого не робити.

Я збирався написати цю статтю декілька місяців. Чому нарешті зібрався? Може, знайшовся вільний час? Немає. Мені ще треба проглянути роботи студентів і поставити оцінки, заповнити бланки замовлень на підручники, відповісти на пропозицію Державного наукового фонду, почитати чернетки дисертацій. І, аби не робити нічого з вищепереліченого, я пишу цю статтю. У цьому полягає суть того, що я називаю «організованим ухиленням». Дивна стратегія, яку я недавно відкрив. Вона перетворює злісних отлынивателей на ефективних людей, яких поважають і якими захоплюються за те, що вони здатні зробити, за користь, яку вони уміють приносити. Отлинівателі — це люди, постійно відкладаючі справи, які потрібно зробити. Організоване ухилення — мистецтво змусити цей порок працювати на вас. Головна його думка в тому, що людина, що ухиляється, — це не нероба. Такі люди рідко у прямому розумінні байдикують. Як правило, вони зайняті якимись другорядними, але корисними речами — наприклад, працюють в саду, гострять олівці, малюють діаграми для організації своїх документів на випадок, якщо вони коли-небудь зберуться цим зайнятися. Навіщо отлыниватели це роблять? Тому що це дозволяє не робити щось інше, важливіше. Якби заточування олівців було єдиним, що потрібно зробити отлынивателю, то жодна сила не змогла б його змусити цим зайнятися. Отлинівателя можна мотивувати зайнятися трудомісткими, довгими і важливими справами лише якщо ці справи дозволять відкласти якісь ще важливіші справи.

Організоване ухилення — це робота із списком завдань, що стоять перед людиною, з врахуванням цього факту. Список завдань, який знаходиться у людини в голові, відсортований по важливості. Завдання найбільш важливі і термінові виявляються зверху. Але нижче знаходяться гідні виконання завдання нижче за списком. А виконання цих завдань стає способом не робити все, що вище. З такою структурою завдань отлыниватель перетворюється на корисного громадянина. Він може навіть придбати, як це вийшло зі мною, репутацію людини, що примудряється встигати зробити багато подів відразу.

У моєму житті найдосконаліша ситуація для організованого ухилення склалася, коли ми з дружиною працювали в раді коледжу і жили поряд із стэнфордским гуртожитком під назвою Сотий Хаус. Вечорами, коли треба було перевіряти студентські роботи, готуватися до лекцій, займатися якимись справами ради, я вирушав з нашого будиночка і йшов грати в пінг-понг з хлопцями з гуртожитку, або йшов до кого-небудь в кімнату про щось поговорити, або просто сидів на місці і читав газету. З часом у мене з'явилася репутація одного з небагатьох в університетському містечку професорів, хто дійсно добре знає студентів і проводить з ними час. Яка іронія: пінг-понг як спосіб не робити щось важливіше — і ви отримуєте репутацію «свого в дошку» парубка.

Отлинівателі частенько вибирають неправильну тактику: вони прагнуть брати на себе поменше відповідальності, вважаючи, що чим менше подів їм потрібно зробити, тим вірогідніше вони перестануть ухилятися і всі скоріше закінчать. Але це противоречит самій природі отлынивателя і позбавляє їх головного джерела мотивації. Пара-трійка пунктів в списку завдань будуть за визначенням найважливішими і терміновішими — і єдиним способом ухилятися від них буде зовсім нічого не робити. Це доріжка до того, аби стати неробою, а не ефективною людською істотою.

Напевно ви вже задаєтеся питанням: «А як же важливі завдання у верхніх пунктах списку, які людина так ніколи і не виконує?» Повинен визнати, тут дійсно криється потенційна проблема.

Фокус в тому, аби правильно підібрати верхні пункти. Ідеальні завдання для верхніх пунктів списку характеризуються двома речами: по-перше, у них нібито є чіткий дедлайн (насправді немає). По-друге, вони здаються дуже важливими (насправді такими не є). На щастя, життя підкидає нам масу подібних завдань. У університетах переважна більшість завдань потрапляють в цю категорію, і я думаю, що справа йде так само і в багатьох інших крупних організаціях. Узяти, наприклад, верхній пункт з мого поточного списку завдань. Він свідчить, що мені потрібно закінчити статтю для книги по філософії мови. Статтю цю слід було здати одинадцять місяців тому. Я зробив купу різних речей, аби відкласти її написання. Пару місяців назад, страждаючи від відчуття провини, я написав лист редакторові; у нім я всіляко вибачався, що так затягнув терміни і виражав благий намір засісти за роботу. Лист, зрозуміло, був ще одним способом не писати статтю. З'ясувалося, що я затягнув терміни не сильніше, ніж останні. Чи і так вже важлива ця стаття сама по собі? Не важливіше, ніж яка-небудь інша справа, яка здасться ще важливішою, ніж стаття. Ось тоді я за неї, нарешті, засяду.

Інший хороший приклад — бланки замовлення книг. Зараз на дворі червень. У жовтні починається мій курс по теорії пізнання. Бланки замовлення на підручники вже зараз прострочені. Легко прийняти це за завдання з дедлайном, що горить (спеціально для не-отлынивателей пояснюю: дедлайн, як правило, починає по-справжньому горіти тижнів за два після заявленої дати). Секретар на факультеті практично щодня дзвонить мені з нагадуваннями, студенти інколи самі запитують, по яких книгах ми вчитимемося, і бланки замовлення книг лежать прямо переді мною на робочому столі, під обгорткою від сендвича, який я з'їв минулої середи. Це завдання практично основна по важливості в моєму списку; вона не дає мені спокою і тим самим мотивує займатися іншими корисними, але значно менш важливими справами. А в книжковому магазині і так зашиваються із заявками, які подали вчасно не-отлыниватели. Якщо я заповню бланки і принесу їх до середини літа, все буде в порядку. Мені необхідно замовити потрібні популярні книги від хороших видавців. У мене з'явиться яка-небудь нова важлива справа від справжнього моменту до, скажімо, 1 серпня. І ось тоді я дозрію до цих бланків, аби зайнятися ними замість цього нової справи.

Уважний читач до цього моменту напевно прийшов до виводу, що організоване ухилення — це різновид самообману, і полягає в постійному нагромадженні піраміди завдань. Все так і є. Необхідно розпізнавати справи, біля яких завищена важливість і призначені нереалістичні дедлайни, але при цьому продовжувати відноситися до них так, ніби вони дуже важливі і, що називається, «горять». Проблем не повинно виникнути, тому що у більшості отлынивальщиков є природжений навик самообману. А що може бути благородніше, ніж використовувати один порок для нейтралізації наслідків іншого? © 1995

Комментариев нет: